Kako je medijacija vrlo učinkovit način rješavanja sporova istaknuto je na 4. Okruglom stolu o mirenju, održanom 11. ožujka u Hrvatskoj gospodarskoj komori.
Kao prva tema stola navedeno je donošenje Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova, koji će na snagu stupiti sredinom travnja ove godine. Novi zakon prezentirale su Anda Kostijal, viša stručna savjetnica Ministarstva gospodarstva, Zdravka Kezele Kokorić, tajnica Suda časti pri HGK i Suzana Kolesar, tajnica Suda časti i Centra za mirenje pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, a za moderatorski dio zadužen je bio predsjednik Centra za mirenje pri HGK prof. em. dr. sc. Krešimir Sajko koji je posebno istaknuo aktivnost EU u području rješavanja sporova mirenjem.
U spomenutom zakonu navode se kriteriji za odabir odgovarajućih tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova, ali i obveza informiranja i edukacije te provedba Uredbe o on – line rješavanju potrošačkih sporova. „Uredba će se primjenjivati na alternativno rješavanje sporova proizašlih iz on-line transakcija koje su pokrenuli potrošači s prebivalištem u EU protiv trgovaca sa sjedištem u Uniji. Prijedlog će se podnositi putem Platforme za on-line rješavanje potrošačkih sporova – interaktivne web stranice, gdje potrošači mogu na brz, besplatan i jednostavan način elektronskim putem priložiti pritužbu i prateću dokumentaciju, koja se prosljeđuje odgovarajućem tijelu za alternativno rješavanje sporova“ – istaknula je Kostijal.
Suzana Kolesar iz HOK – a istaknula je kako je način rješavanja potrošačkih sporova pred Sudom časti Hrvatske obrtničke komore vrlo sličan postupku pred Sudom HGK. Napomenula je kako je radom Suda časti pred HOK-om još od 2009. godine usuglašen sa preporukama Europske komisije, a sad i sa odredbama direktive, te su kako Sud časti tako i Centar za mirenje pri HOK u spremni za postupak notifikacije od strane nadležnog Ministarstva.
Vezano za on line rješavanje potrošačkih sporova, s kojima je bila upoznata i tijekom testiranja ODR platforme kao član radne grupe Europske komisije naglasila je kako je ta platforma za sada najbolje jedinstveno rješenja za rješavanje prekograničnih potrošačkih sporova iz on line transakcija, iako u primjeni uredbe i budućeg zakona postoje određeni izazovi koje ćemo svi zajedno, kako u Hrvatskoj, tako i u Europskoj uniji trebati rješavati, u interesu potrošača i trgovaca.
Po završetku ove prezentacije, riječ je preuzeo dr. sc. Srđan Šimac, sudac Visokog trgovačkog suda RH i predsjednik Hrvatske udruge za mirenje. Šimac je kao moderator otvorio temu ‘Medijacija u Hrvatskoj’, te pozvao svoje sugovornike Tanju Hučeru, sutkinju i voditeljicu Odjela za mirenje Općinskog građanskog suda u Zagrebu i Branimira Tuškana, predsjednika Centra za mirenje Hrvatske odvjetničke komore da s prisutnima podjele svoja iskustva i razmišljanja. Hučera je istaknula kako je prevencija spora najbolji način za rješavanje te istaknula kako bi stranke bilo potrebno uputiti na mirenje u trenutku nastanka spora.
S njom se složio i Tuškan, rekavši kako bi ‘svaka rasprava na sudu trebala početi ozbiljnim informiranjem o medijaciji’ i dodao da su pred sudstvom novi izazovi i velike promjene.
Sljedeću temu, ‘Mirenje u praksi’, moderirao je odvjetnik Mladen Vukmir. Nakon njegovog uvoda, iskustva iz prakse s okupljenima su podijelili Marina Kralj Miliša, članica uprave Končar – Elektroindustrija, Monika Penđak Ružić iz tvrtke Radnik i Ivana Šimić iz Dalekovoda. Predstavivši iskustvo Končara u jednom međunarodnom sporu, Kralj Miliša je naglasila kako je najbitnije biti spreman i zreo za mirenje te naposljetku postići rezultat i pomiriti se. Iskustva tvrtke Radnik su vrlo vrijedna što se medijacije tiče, o čemu je govorila i Penđak Ružić. U svom je govoru istaknula kako se Radnik uspješno uključio u postupak mirenja pa svi zaposlenici i poslovni partneri potpisuju ugovor po kojem je u slučaju spora nadležan Centar za mirenje pri HGK.
Po završetku teme, kratku prezentaciju održao je i Ivan Antić iz Hrvatske pošte koji je ukazao na različite poglede na ovršnost medijacijske nagodbe i zakonska uporišta o tom pitanju.
Izvor: HGK